Snědli byste sušenku z cvrčků? Češi s ní slaví úspěch

Hmyz jako potrava má řadu výhod. Spotřebovává méně vody, potravy, orné půdy a velmi rychle roste. Zatímco tele dospívá za 2 roky, cvrček za měsíc. A je toho víc. Budoucnost v podobě stravy z hmyzu bohaté na bílkoviny neunikla ani českým zákazníkům. Český výrobce potravin z cvrččí mouky míří do Německa. 

Český startup zaujal na trhu s hmyzími potravinami pevné místo. Cvrččí mouka je označována za potravinu budoucnosti, která díky vysokému obsahu proteinů dokáže nahradit maso. Výhodnější má být i díky výrazně nižšímu dopadu na životní prostředí, kdy k vyprodukování 1 kg bílkovin postačí pouhé 2 kg krmiva a 15 l vody. U prasat už jde o 7 kg krmiva a 3 500 l vody. Nižší jsou i emise skleníkového plynu oxidu uhličitého.

Kilogram hovězího má podobný dopad na emise jako 250 km jízda autem. Pro představu se jedná o cestu z Amsterdamu do Bruselu… a ještě 50km po městě navíc.

Od krav nejsme dostatečně odlišní, u hmyzu je riziko přenosu nemocí minimální

Podle dosavadního vývoje se zdá, že přechod na stravu obohacenou o hmyzí protein bude pro lidstvo do budoucna nevyhnutelné. Zásadním problémem bude měna myšlení lidí. Český SENS provozuje největší cvrččí farmu v Thajsku, dosud zpracoval 10 tun cvrčků jak na výrobu tyčinek, tak samotné cvrččí mouky.

Další zajímavou výhodou je fakt, že s ostatními savci, tedy i krávami a prasaty máme z pohledu vývoje mnoho společných znaků. Hrozí i přenos nejrůznějších nemocí, což jsme mohli zaznamenat např. v případech šíření prasečí chřipky apod. U cvrčků je riziko přenosu nejrůznějších nemocí výrazně menší.

Kde v Česku sehnat cvrččí mouku nebo cvrččí chleba?

V současnosti SENS dodává na trh desetitisíce tyčinek měsíčně. V České republice lze tyčinky z cvrččí mouky pořídit skrze e-shop společnosti i u stovky menších nezávislých partnerů, od posiloven a dalších sportovních zařízení přes obchody se zdravou výživou a prodejny se sportovními doplňky stravy až po outdoor obchody sport. Cvrččí chléb prodává např. řetezec Penny či Kaufland.

Německý trh má velký potenciál pro inovativní potraviny, jakými jsou i naše produkty z cvrččí mouky. Svědčí o tom jak velký zájem prodejců, tak i výsledky spotřebitelských testů, kde se naše produkty umístily na druhém místě. Po německy mluvících zemích chceme expandovat do Skandinávie a Velké Británie, která je kolébkou řady významných food startupů,“ zmínil Radek Hušek, spoluzakladatel SENS.

Přečtěte si také