Slovo virální, ať již ve spojení s marketingem, obrázky, články či videem, pochází ze slova „virus“. Virální/virový obsah tedy sází na fakt, že se obsah může šířit od uživatele k uživateli jako virus. Ke sdílení uživatelé používají v dnešní době především sociální sítě, maily a osobní webové stránky.
Zajímavost:
Výraz se objevil v 90. letech 20. století. Poprvé jej ve spojení s online světem použil mediální kritik Doug Rushkoff. Ten popisoval uživatele jako nakažené virem, kteří jej šíří na další ve svém okolí. Dokud každý nakažený předá virus více než jednomu uživateli (průměr musí být alespoň 1,3 uživatele), můžeme mluvit o šířící se epidemii. Poté efekt opadá.
Virální marketing
Využívá uživateli šířeného obsahu k rozšíření povědomí o značce či službě, nebo také konkrétního produktu. Důležité je pro něj využití kreativity, sledování aktuálních trendů a vhodná cílová skupina, která dopomůže obsahu stát se virálním. Výhodou tohoto tipu marketingu jsou nulové náklady na visibilitu. Důležité jsou v oblasti virálního marketingu emoce, které sdělujeme a pomáhají k šíření.
Virální video
Video natočené za účelem masového sdílení a šíření. Často se jedná o amatérské videa se zábavným obsahem. Mohou to však být i profesionální reklamní sdělení, do nichž tvůrci ukryli vedle zábavné, inspirující či dojemné dějové linky také zmínku o produktu či značce. Dnes jsou podobná videa vyhledávána účelově natáčena. Ve virálních videích často účinkují domácí mazlíčci či děti. Přesná pravidla však neexistují. Hlavní nezbytností je „dokázat zaujmout masu“.
Virální reklama
Virální reklama využívá virálního principu k rozšíření mezi uživatele. Pro tvůrce to znamená minimální náklady a obrovský zásah nesrovnatelný s běžnou placenou kampaní – uživatelé obsah chtějí a sami sdílejí bez pomyšlení na to, že jsou součástí kampaně.
Virální články
Obsah tvořený copywritery či běžnými uživateli, jemuž se podaří zaujmout masově natolik, že se mu dostane obrovské pozornosti. Často se týká aktuálního problému či události, která zajímá a ovlivňuje spoustu lidí.
Jak vytvořit virální příspěvek či video?
Zásadou virálu obecně je, že vzniká náhodně, stejně jako virová epidemie nemusí mít logický důvod. Nelze si zkrátka naplánovat, že se příspěvek stane extrémně populárním. Často v případě virálu nejde o profesionální obsah a pokud tomu tak je, musí mít obsah nevšední myšlenku či podání.
Chcete-li tedy vytvářet obsah, který bude sdílený a dostatečně populární natolik, aby se stal virálním, musíme vás zklamat. Stejně jako radí přední odborníci na oblast marketingu a médií – vše vzniká náhodně. Existují však samozřejmě tipy a postupy, jak pomoci obsahu stát se virálním. Pokud ale někdo, např. čeští Viral Brothers tvrdí, že pro vás udělají virální video, nevěřte jim. Ne vždy musí být ze všeho „virál“…