Čekat ve frontě na Primark je bláznovství: Prodávané oblečení za to nestojí

V Česku otevřel Primark. To by samo o sobě nebylo ničím zvláštní. Co ale zvláštní je, je chování některých zákazníků schopných kvůli levnému nákupu čekat v horku a ve frontě bez řádných rozestupů v době koronavirové krize. V 21. století jde o jev, nad kterým zůstává rozum stát.

Primark je levný a vždy levný byl. Další slevy a lákadla na otevření jsou nesmysl a zákazníci by si měli uvědomit, že svým blázněním slouží jako prostý marketingový nástroj. Primark je další z mnoha oděvních značek, které jsou na českém trhu dostupné a vydělávají na levné práci v Asii a masové produkci často neekologického zboží.

Co je Primark?

Primark je značka specializující se na prodej oblečení, doplňků a obuvi. Společnost byla založena pod názvem Penneys v roce 1969 v irském Dublinu rodinou Westonových. Po svém úspěchu expandovala do dalších zemí. Nyní má maloobchodní prodejce 373 prodejen po celém světě, včetně Spojeného království, Irska, Belgie, Portugalska, Španělska, Německa, Nizozemska, Francie, Itálie, Rakouska a Spojených států. Společnost působí v levném segmentu trhu a je oblíbená u zákazníků, kteří hledají nejnovější módní zboží za nízké ceny.

Kauzy a zkušenosti

Primark v minulosti čelil řadě kauzám ohledně špatného zacházení s pracovníky ve výrobě, omezování jejich svobod i problémům s kvalitou zboží. Pravdou nicméně je, že podobné kauzy potkaly většinu velkých značek a prodejců oděvů.

Bohužel, i z naší zkušenosti některé produkty dlouho nevydrží a kvalita některých kusů byla dobrá jen do prvního vyprání. To ostatně potvrzují i mnohé zahraniční recenze. I zde ale platí, že získáte přesně to, za co zaplatíte.

Já jsem např. v Primarku nakupovala v Londýně. I tamní obchody jsou rozprostřené na několik podlaží a nabízí rozmanité portfolio zboží, převážně z oblasti módy a doplňků. Zajímavým faktem je, že Primark je často poměrně plný – lidé nechtějí málo věcí a kvalitu, ale chtějí mít plný šatník věcí, které si na sebe klidně vezmou jen jednou či dvakrát. Zkrátka konzumní doba.

Nízké ceny jako hlavní tahák

Co lze pochválit, jsou nízké ceny v Primarku a široký výběr zboží. Ale ani ty za stání ve frontě na Václaváku opravdu nestojí. Možná se budete divit, ale Primark je prakticky stejný, jako  jakýkoliv konkurenční obchod typu H&M, Reserved či nakupování přes internet. A kdo by chtěl namítat, že si zboží nemůže při online nakupování vyzkoušet, nemá pravdu. Např. u obchodů Zalando a About You si objednané oblečení vyzkoušíte doma a následně zdarma vrátíte nepadnoucí kousky zpět prodejci. Doručení i vrácení zboží je rychlé a trvá maximálně několik dní. A ruku na srdce, kdo z nás potřebuje mít nové věci rychleji?

Zdroj: Komentář autora
Úvodní fotografie: Freepik

Přečtěte si také