Jaký je rozdíl mezi cestovní kanceláří a cestovní agenturou?

Cestovní kancelář a cestovní agentura nejsou to samé. Klienti si je často pletou a vzniká tak řada nedorozumění. V čem se liší a kterou si vybrat? Zeptali jsme se odbornice.

Prakticky každý den se ale setkávám s tím, že si klienti pletou s kým mají to dočinění a po kom můžou chtít nějaké informace. Neznalost mě v dnešní době vcelku zaráží, protože na jednu stranu se jedná o pomoc klientům, ale na druhou stranu je to zdlouhavý proces a klienti ne vždy dostanou to, co chtějí,” zmiňuje průvodkyně v cestovním ruchu Nikola Vondráková. O čem to mluví? To najdete na řádcích níže.

Cestovní kanceláře

Je to již několik století, kdy se na trhu objevila první cestovní kancelář. Zdroje uvádí, že v roce 1758 vznikla první cestovní kancelář Cox & Kings.

Historie českých cestovních kanceláří je o poznání kratší. Pravděpodobně všichni někdy slyšeli o cestovních kancelářích Čedok, Fisher nebo EXIM Tours. To byli největší hráči na českém trhu. Dnes je cestovních kanceláří daleko více, možná i proto, že jako země bohatneme a chceme více poznávat svět, když nám to tak dlouho bylo upíráno. A kde je poptávka, roste i nabídka.

Cestovní kanceláře jsou tedy první distance, kam by se měl člověk v případě zájmu o koupi kvalitního zájezdu obracet. Cestovní kanceláře jsou vždy specialisté, jsou to jednotky, které mají k celému procesu vytvoření zájezdu nejblíže.

Napřímo komunikují s destinacemi, s dopravci, s hotely. Vybírají pláže, píší popisky hotelů, posílají svoje zaměstnance do destinací, aby byly schopné klientům nabídnout ty nejkvalitnější služby. Utvářejí tak celý balíček služeb a vzhledem k tomu, že za všechno odpovídají, nemůže tuto činnost dělat jen tak někdo. Proto je tato živnost spojená s koncesí. Tu dostanou jen ti, kteří mají opravdu co nabídnout a splní podmínky stanovené zákonem. Navíc samozřejmě musí mít na celý rok zaplacené pojištění proti úpadku, které chrání všechny klienty v případě, že cestovní kancelář zkrachuje. Je to tedy vcelku tvrdé podnikání s mnoha regulacemi.

Sečteno podtrženo, cestovní kanceláře jsou odborníci ve svém oboru. Ať už dělají poznávací zájezdy na Kubu, nebo ty pobytové někde u moře v Chorvatsku, nemusíte se bát větších problémů a nepříjemností. Svět ale není dokonalý a k chybám může docházet i zde.

Cestovní kanceláře se specializují na menší množství pečlivě vybraných destinací. Foto: Freepik

Cestovní agentury

S cestovními agenturami se u nás v Čechách za poslední dobu roztrhl pytel. Mezi nejstarší patří Student Agency, mezi momentálně největší patří Invia.

Cestovní agentury mají řadu výhod ale také nevýhod. Cestovní agentura je zprostředkovatel zájezdů jiných cestovních kanceláří. Nestojí tedy za vytvářením zájezdů, ale pouze za přeprodáváním již hotových zájezdů. Jejich živnost je vcelku jednoduchá, a tak ji může dělat téměř kdokoli.

Většina cestovních agentur také při prodávání zájezdů vsází na kvantitu, a nikoliv na kvalitu. Často tak na jejich stránkách najdete informace, které jsou zastaralé nebo hotely, které třeba již daná cestovní kancelář neprodává.

Není se čemu divit, když mají portfolio složené ze stovek cestovních kanceláří a tisíců hotelů. To se odráží i na odbornosti zaměstnanců, kterým chybí přímá zkušenost s destinacemi. Pokud zrovna nenarazíte na člověka, který je v branži již dlouho a měl to štěstí, se někam sám na svoje náklady podíval, pak je vám schopen doporučit dobrou dovolenou. Jinak ale často vaří z vody. Zdlouhavá bývá i komunikace. “Zatímco u cestovních kanceláří mluvíte přímo se zaměstnanci, kteří vám jsou schopni dát kvalitní informace, zaměstnanci cestovních agentur se musí logicky na vše optat u cestovních kanceláří,” zmiňuje Vondráková.

Cestovní agentury nabízí tisíce zájezdů a míst k výběru. Foto: Freepik

Sečteno podtrženo, cestovní agentury profitují z velkého množství nabízených zájezdů. Samy zájezdy nevytváří, pouze nabízí. Komunikace je na delší lokty a jejich osobní a vstřícný přístup často končí tehdy, když si od nich koupíte zájezd.

Možná, že vám tento článek alespoň trochy vyjasnil problematiku mezi cestovními kancelářemi a cestovními agenturami. V případě, že se letos chystáte na dovolenou někam dál než do českých luhů a hájů, zvažte, které organizaci chcete zaplatit za její služby a jaké služby očekáváte.

Zdroj: Rozhovor
Úvodní fotografie: Freepik

Komentáře

Další články

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Více v Videa, Ze světa
Ronaldo, Coca-Cola a voda: Krátké video zahýbalo akciemi známé značky

Coca-Cola a Cristiano Ronaldo se nyní, zdá se, nemají v...

Zavřít