Představte si, že si naplánujete autogramiádu, připravíte se na setkání s fanoušky a nakonec se ocitnete v prázdném knihkupectví úplně sami. Přesně to se stalo americké autorce Caytlyn Brooke, jejíž upřímný příspěvek na sociálních sítích rozhýbal miliony lidí po celém světě.
Caytlyn Brooke, zkušená autorka 7 knih, zažila situaci, kterou si nepřeje žádný spisovatel. 6. června 2025 sdílela na svém profilu na X (dříve Twitter) fotografii sebe samé v prázdném knihkupectví spolu s bolestivým vyznáním:
„Nikdo se nedostavil na mou autogramiádu. Vím, že se to stává, a snažím se držet pohromadě, ale cítím se hrozně, že obchod zůstal otevřený jen kvůli mně a nakonec to bylo zbytečné.“
Kdo je Caytlyn Brooke
Caytlyn Brooke žije v Elmira ve státě New York s manželem Danielem a dvěma dětmi – Jackem a Joannou. Má vysokoškolské vzdělání v oboru psychologie z University of Albany, kde studovala strach a lidské chování. Právě tyto zkušenosti ovlivňují její tvorbu zaměřenou na temnou fantasy a horory.
Autorka začala psát už v devíti letech po školním úkolu z kreativního psaní. Svou první knihu „The Woods“ vydala v roce 2009 ve svých osmnácti letech prostřednictvím CreateSpace. Dosud vydala sedm knih, včetně populární série Skyglass (Among the Hunted, Among the Burning) a standalone románů jako „The Baker’s Wife“ nebo „Wired“. Na autogramiádu si vzala všech sedm svých publikovaných děl a vybrala dvě, ze kterých chtěla číst.
Její tvorba se zaměřuje na přepracování klasických mytologií, především řecké, kde redefinuje postavy nymf jako bojovnic proti útlaku bohů. V románu „Wired“ zase zkoumá nebezpečí závislosti na virtuální realitě.
Nelehká cesta k úspěchu
Brookeová má za sebou komplikovanou kariéru plnou odmítnutí. Rozeslala přes 300 dotazů literárním agentům, dostala pouze jednu pozitivní odpověď, ale agent se už nikdy neozval. V roce 2015 spolupracovala s nakladatelstvím BHC Press, ale později je opustila kvůli rostoucím požadavkům na kontrolu její tvorby.
V rozhovoru pro CanvasRebel Magazine přiznala, že její přátelé a rodina nikdy neprojevili zájem o její knihy. „Nikdo o mých knihách nebo spisovatelské kariéře nechtěl slyšet, a tehdy jsem si uvědomila, že jim na tom prostě nezáleží,“ svěřila se autorka v jednom z rozhovorů.
Síla sociálních sítí v akci
Přestože se autogramiáda nepovedla, Brookeová se rychle dočkala nečekané podpory. Její příspěvek už vidělo více než 18 milionů lidí a přilákal tisíce komentářů plných povzbuzení. Spisovatelé, čtenáři i běžní uživatelé sociálních sítí ji zahrnuli vlnou solidarity.
https://twitter.com/caytlyn_brooke/status/1931129327485325545/photo/1
Mezi nejcennější rady patřila ta od spisovatelky Colleen Coble: „Je mi to líto, Caytlyn! Stává se to všem z nás. Pamatuj si, že hlavní přínos autogramiády je vztah, který si vybuduješ s knihkupci. Zůstaň pozitivní, nech jim čokoládu jako poděkování a doporučuj obchod na sociálních sítích, kdykoli to jde. Obchod se obvykle stydí, že pro tebe nepřivedli lidi, takže když jsi milá a laskavá, pamatují si to.“
Další povzbudivé slovo přidal Cliff Kraeker: „Máš naprosto pravdu! Nejlepší reakce na tento příspěvek vůbec! Pamatuj si, Caytlyn, neznamená to, že tvé knihy nejsou skvělé a že nejsi velmi úspěšná spisovatelka! Někdy to prostě znamená, že lidé mají zaneprázdněný život a desítky lidí plánovaly přijít, ale život jim vstoupil do cesty!“
Úspěch přes překážky
Navzdory neúspěšné autogramiádě má Brookeová za sebou řadu úspěchů. Její knihy získaly pozitivní recenze a jsou oceňovány za realistické zobrazení závislostí a komplexní postavy. Román „Wired“ je chválen za děsivě věrohodné zobrazení budoucnosti ovládané technologiemi.
Na Goodreads má více než 3 100 hodnocení a její nejnovější kniha „Among the Burning“ vyšla v srpnu 2024. Příběh Caytlyn Brookeové ukazuje, že i neúspěch může být začátkem něčeho většího. Její upřímnost rezonovala s tisíci lidmi, kteří zažili podobné zklamání. Síla autenticity a vulnerability na sociálních sítích dokázala proměnit trapnou situaci v inspirativní příběh o vytrvalosti.
Jak sama autorka uvedla: „Pokud se spoléháte na přátele a rodinu, budete hořce zklamáni. Nejsou vaší cílovou skupinou, a to je v pořádku. Musíte najít lidi, kteří se hodí k vašemu produktu.“
Zdroje: X a CanvasRebel