Konec přetáčení reklam na FTV Prima: Jaké budou možnosti?

Skupina Prima stanovila pro operátory televizního vysílání přes internet (IPTV) konečný termín spuštění nových pravidel pro možnost přetáčení obchodních sdělení při zpětném zhlédnutí svých pořadů na 1. červen letošního roku. Jaké možnosti operátorům a divákům zůstávají?

„Rozhodli jsme se vyjít vstříc žádostem některých operátorů, pro které je zavedení nového technického řešení komplexní s ohledem na jejich platformy pro různá zařízení. Konečný termín zavedení nových pravidel pro omezení přetáčení obchodních sdělení stanovujeme na 1. června 2022. Věříme, že tímto rozhodnutím získáme navíc dostatek času, aby operátoři mohli připravovaná řešení odladit a otestovat. Zároveň to všem umožní vysvětlit chystané změny divákům a zákazníkům,“ vysvětluje Vladimír Pořízek, komerční ředitel skupiny Prima.

Zdroje z reklamních příjmů jsou pro nás coby komerční televizi zcela zásadní, v praxi jde o hlavní zdroj financování výroby našich pořadů. Stále rostoucí trend zpětného sledování pořadů a s tím spojeného přetáčení reklam v kombinaci se všeobecným trendem růstu cen, který zvyšuje náklady na produkci pořadů, je pro naši skupinu nadále neúnosný. Zatímco operátoři na nabídku zpětného přehrávání bez reklam lákají v reklamních kampaních nové zákazníky, my mezitím každoročně přicházíme o stovky milionů korun z neodvysílané reklamy,“ dodává Vladimír Pořízek.

Omezení přetáčení reklam skupina Prima zavádí u všech IPTV operátorů současně. Pro rok 2022 se domluvila s operátory, kteří potřebné technické řešení implementují, na plošném snížení objemu reklamy zobrazované divákům při zpětném zhlédnutí pořadů. Díky tomu diváci uvidí jen přibližně třetinu reklamního breaku. Na obchodní politice jednotlivých operátorů pak bude, jaké balíčky s možností přetáčení reklam svým zákazníkům nabídnou. K dispozici mají celkem čtyři varianty. 

Jaké varianty mohli operátoři pro své zákazníky vybrat?

  1. Varianta 1: Televizní reklamy budou moci uživatelé přeskočit během zpětného sledování po méně než polovině přehrávání reklamního bloku. Bude-li například osmiminutový, po třech minutách bude divákovi umožněno jej přetočit.
  2. Varianta 2: Standardní TV reklama během zpětného sledování bude nahrazena aktuální jinou onlinovou reklamou, v rozsahu dokonce jen 1,15 minuty ve čtyřech reklamních blocích do hodiny, což je takřka třikrát méně, než je u nás divák zvyklý.
  3. Varianta 3: Operátor vykoupil práva na možnost přeskakování reklamy při zpětném sledování, a diváci tak mohou sledovat Primu dál, jak byli dosud zvyklí.
  4. Varianta 4: Pokud operátor žádnou z těchto variant není schopen zabezpečit (například z technických důvodů), musí bohužel přetáčení reklamy během zpětného přehrávání programu zakázat. Diváci uvidí všechny reklamní spoty tak, jak byly přehrány ve standardním vysílacím čase.

Zároveň s tímto krokem FTV Prima zintenzivnila aktualizaci programových schémat, divákům se tak při zpětném zhlédnutí načte vždy přesný začátek pořadu, a nebudou tedy muset ztrácet čas jeho hledáním. Pokud diváci chtějí nadále sledovat oblíbené programy skupiny Prima bez reklam, mohou také využít placenou službu iPrima Bez reklam. Prima nicméně za tyto kroky čelí nemalé kritice ze strany diváků.

Reklamy umí být skutečně otravné. Některé filmy protáhnou klidně o více jak 45 minut. Foto: Freepik

Mnozí uživatelé budou podle vyjádření v diskuzích na sociálních sítích hledat alternativní cesty, jak se k obsahu dostat. Řada diváků podle komentářů aktivně používá funkci nahrávání pořadů, kterou některé televize a chytré boxy nabízí. Po pořízení nahrávky reklamy běžně přeskakují/přetáčí.

FTV Prima k nelibosti diváků bojuje proti přetáčení reklam a zvyšuje ceny. Podpoří tak nárůst pirátství?

Internetové TV (IPTV) v Česku

Od roku 2018 se počet domácností, které mají IPTV příjem, více než zdvojnásobil. V roce 2021 měla IPTV příjem více než pětina všech domácností. Ve strategické cílové skupině 15–39 let má IPTV příjem téměř třetina lidí. Zpětné zhlédnutí (timeshift) tvoří více než polovinu sledovanosti u IPTV.

Co je zpětné přehrávání?

Zpětné přehrávání pořadů neboli odložené sledování spočívá v možnosti přehrání televizního programu či jeho částí i s několikadenním zpožděním. 

Co to je přetáčení reklamy?

Dosud bylo zvykem, že zpětné sledování umožnilo přetáčení pořadů tam a zpět, včetně reklamních spotů. K tomu skupina Prima podle svých slov „nikdy neposkytla oprávnění a nikdy za to nedostávala od operátorů peníze“. Nejnovějším krokem to chce napravit.

Úvodní fotografie: Pixabay
Zdroj: FTV Prima

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Přečtěte si také