Honza na cestách #2: Národní park v Kentingu a Green Island

V posledních hodinách třetího dne na Taiwanu jsme měli docela velké trable s našimi skůtry, celou příhodu jsem popisoval v minulém článku. Naše dobrodružství tedy neplánovaně skončilo ubytováním v Chiayi.

Jelikož šlo o neplánovanou akci, byli jsme nuceni z hotelu vyrazit opět brzo ráno. Tentokrát jsme spali dvojnásobek, celé 4 hodiny. 🙂 Vyjeli jsme vlakem do Kaohsiung, s cílem národního parku v Kentingu, nejjižnější místo Taiwanu.

Sotva jsme ale opustili autobus, seběhla se na nás armáda taxikářů. Bylo jim zcela jasné, kam míříme. Zpočátku jsme byli odmítaví – byli dost otravní, doslova nás pronásledovali. Nicméně po chvilce jsme zjistili, že je výhodnější využít taxi. Autobus do Kentingu stoji kolem 320 TWD na osobu a po chvilce smlouvání taxikář souhlasil s cenou 1200 TWD za nás čtyři a ještě s námi jel jeden pár, takže musí jít o dost slušný místní business. Nám šlo ale především o časový benefit, taxikář byl na místě o 1,5 hodiny dříve. Cesta však byla velmi divoká, raději bych asi spal, než to viděl znova. 🙂 V našich krajinách by asi chlapec přišel velmi rychle o řidičák. Nicméně, zde to nebylo nic neobvyklého.

Možná to byla náhoda, ale teplotní rozdíl mezi severní a jižní častí Taiwanu byl opravdu vysoký, na jižní části jsme poznali to pravé Taiwanské slunce. 🙂 Velmi pálilo.

Nejdříve jsme navštívili Visitor’s Center. Byli zde velmi ochotní lidé a strávili jsme na tomto místě poměrně dlouho, abychom se aklimatizovali a alespoň trošku nabili svá zařízení, nabízí zdarma zásuvky. 🙂 V národním parku je mnoho míst, co by se dalo navštívit a s pracovníky jsme chvíli probírali nejlepší možnosti a doporučení vzhledem k časovému omezení. My jsme si vybrali část v okolí majáku (Eluanbi Lighthouse), vstup stál 60 TWD (48 Kč), jedná se o absolutně nejjižnější část Taiwanu. A s pracovníky jsme se domluvili na pohlídání naší veškeré bagáže na pár hodin, což nám velmi ulehčilo a velmi doporučuji!

Jednalo se o poměrně hezké místo, ale nikterak žádnou “wow” část, pořídili jsme si několik fotek & videí a prošli celou část. Nicméně jsme se společně shodli, že bychom se sem znova za stejné situace netáhli. Na každém rohu tu byly upozornění na jedovaté hady a pavouky. Měli jsme kliku, na nic takového jsme naštěstí nenarazili.

Dostal jsem informaci, že tato havěť od listopadu “spí”. Je to pravda? 😎

Národní park v Kentingu nabízí dvě vyhlášené pláže. Vybrali jsme si Baisha Bay z důvodu menšího turismu, abychom si vychutnali první západ slunce.

A nebyli jsme rozhodně sami

Pláž vypadala suprově, ale voda nebyla žádný med – je dost studená, a to po celém Taiwanu.

Po západu jsme se ještě ten večer přesunuli do hotelu, abychom další den byli připraveni na přesun na Green Island! Jednalo se poměrně odlehlé místo od vlakového nádraží a my jsme byli přinuceni si vyšlápnout posledních 5 km tohoto dne, taxi bylo totiž na tomto místě přímo předražené.

I když se jednalo asi o nejlepší hotel za celý pobyt na Taiwanu, strávili jsme zde jen čas potřebný k přespání. Mysleli jsme si, že tento den si vynahradíme spánkový deficit, ale opak byl pravdou. Ráno jsme zjistili, že loď na Green Island odplouvá pouze 2x denně, a to v 9:30 a 13:30.

Srdcovka celého Taiwanu – Green Island!

Zpáteční lístek stojí 910 TWD (730 Kč) a je nutné ho zakoupit na konkrétní časy. I když jsme se později pokoušeli o odložení zpáteční cesty, nešlo to.

Plavba trvala necelou hodinu

Pro skůtry jdeme raději za roh a učíme se startovat šroubovákem!

Hned po příjezdu se na nás opět sesypali prodejci skůtrů, bylo to nesnesitelné… Skůtr je asi nezbytná záležitost, ale opět jsme hledali prodejce “za rohem” a získali poloviční cenu: 300 TWD/skůtr. Skůtry byly sice už dost opotřebované, měli “najeto“ přes 100 tisíc kilometrů a šlo pravděpodobně o vyřazené kusy. Ale užili jsme je na maximum. Holkám se podařilo dvakrát zlomit klič, ale nakonec se naučili startovat šroubovákem… 🙂

15079057_1263490313672449_4974291980702395627_n15073578_1263490373672443_1236424661414837311_n

A já si poprvé vyzkoušel jízdu na skůtru, pak už jsem byl odsouzen řídit napořád. 🙂

Drtivá většina taivanců, především na odlehlých místech, vás automaticky na otázku “Do you speak English?” odmítavě ignoruje. V těchto momentech velmi pomáhá trpělivost a Google Translate s mluveným slovem (a internetem). Dá se to, ale stojí to spoustu času. Na čínské písmo se nám velmi osvědčila aplikace Waygo. Funguje offline, s “naškrábanými znaky” má sice občas problémy, ale zvládne toho opravdu hodně.

Při cestování na Taiwanu jsme si vystačili Google Maps, Google Translator, Waygo a velkou trpělivostí! 🙂

Spaní jsme vyřešili až na místě. Airbnb na tomto místě neznají a Booking.com nabízel pár poměrně drahých nabídek. Při příjezdu nás mezi prodejci skůtrů zaujala jedna milá paní, která nám nabídla pokoj na hotelu kousek od přístaviště s výhledem na moře za 2000 TWD. Pokoj vypadal suprově, využili jsme nabídky a měli kde složit hlavy.

Celý ostrov lze objet přibližně za hodinu, je poměrně malý, ale za to nádherný – zastavovali jsme každou chvilku.

15027395_1011401295655139_4458030836741010283_n
Téměř na každém rohu byla uvázaná srnka, nebo co to vlastně je

Po celém ostrově byly označené místa, kde se vyplatí počkat na východ či západ slunce. Pro západ jsme si vybrali místní maják.

img_6207img_6220img_6226img_6254

A pro východ jsme si vybrali jednu z rozhleden Green Islandu – východ slunce byl před šestou hodinou.

img_6263img_6279img_6283img_6261

Celkově jsme zde strávili necelých 24 hodin. Skvělá příroda – pláže, hory a výhledy na velmi malém prostoru.

Ochutnali jsme také jejich místní zmrzlinu, která byla výborná a čaj, který byl naplněn speciálním želé. Těžko se to popisuje, ale bylo to výborné. Návštěvu Green Islandu velmi doporučuji, je to jeden z TOP zážitků z celého Taiwanu.

Vemte si cash! Na Green Islandu běžné platební karty nefungují!

Při cestě na Green Island si nezapomeňte svou peněženku s hotovými penězi (!), s platební kartou zde nepochodíte. Bankomaty přijímají pouze místní platební karty a ani Revolut karta mi na těchto místech nepomohla. Netušil jsem to a moje běžná taktika bez hotových peněz  se mi na Green Islandu vymstila.

img_6151img_6081Hned po Green Island jsme se přesouvali do Hualienu. Zabralo to několik hodin na cestě s přestávkou v Taitungu, kde jsme měli také trable s vybráním peněz z bankomatu. Jelikož šlo o menší vesnici, bylo tu jen pár bankomatů, buď naše karty rovněž nebrali nebo měli poplatek za výběr dodatečných 100 TWD. Nejde o zásadní poplatek a zároveň již v tento moment celé skupině docházeli finance. Vybrali jsme, dali si místní oběd a přesunuli na vlak do Hualienu.

Vybírat z bankomatu lze pouze násobky 1000 TWD, menší částku vám dají pouze v bance.

V Hualientu jsme strávili 3 noci, projeli krásy národního parku Taroko, vyzkoušeli nebezpečné Hot Springs a vyhlášený trek. Podrobnosti hned v dalším pokračování!

A nakonec pouze slovíčko, která se vám může hodit na každém rohu, nejen na Taiwanu: šiše (díky)